Jaki jest najlepszy sposób, aby pozyskać pracownika fizycznego gotowego do wykonywania zadań?
Jak skutecznie wdrożyć proces zmiany, od modelu APT, poprzez outsourcing personalny do najbardziej efektywnego i opłacalnego outsourcingu procesowego?

Filip Aryanowicz, wiceprezes Bisar SA zna odpowiedzi.

Outsourcing pracowniczy

Outsourcing, jako pojęcie polega na wyodrębnieniu z podstawowej struktury przedsiębiorstwa poszczególnych zadań i przekazywaniu ich w celu realizacji podmiotom zewnętrznym. W outsourcingu pracowniczym wraz z wydzieleniem konkretnych działań, odbywa się również przeniesienie pracowników do innego pracodawcy. Popularność outsourcingu pracowniczego rośnie w bardzo szybkim tempie. Jest narzędziem wykorzystywanym przez pracodawców w celu zmniejszania liczby etatów w zakładzie pracy lub przenoszenia obowiązków związanych z obsługą kadrowo-płacową osób zatrudnionych w danej firmie na inny podmiot.

Outsourcing procesów

Outsourcing procesów oznacza przejęcie całych procesów produkcyjnych lub operacyjnych na terenie zakładów pracy Klientów, obejmujące w 100 % nadzór nad ich efektem. Każdemu Klientowi zostaje przydzielony koordynator odpowiedzialny za nadzór nad projektem, bieżącą komunikację, logistykę oraz opiekę nad pracownikami. Gdy liczba zatrudnionych pracowników przekracza 50 osób, dedykowany pracownik jest delegowany na stałe do miejsca pracy Klienta. Jego zadaniem jest monitorowanie bieżących potrzeb przedsiębiorstwa w zakresie personalnym. Koordynator pozostaje w stałym i bezpośrednim kontakcie z Klientem oraz pracownikami.

Jak przejść z modelu APT do outsourcingu procesów?

Opracowany przez Bisar proces jest trzy-etapowy. Każdy kolejny etap pogłębia zaangażowanie i podnosi odpowiedzialność Bisar za efekty powierzonych zadań.

1. APT – “uczymy się” zakładu Klienta. Integrujemy systemy kadrowo-płacowe, wypracowujemy procedury i schematy działania we współpracy z Klientem. Rekrutujemy stabilną grupę pracowników długoterminowych.

2. Outsourcing personalny – na tym etapie przejmujemy pełną odpowiedzialność za personel, jak również wszelkie rozliczenia kadrowo-płacowe oraz ewidencję czasu pracy. Instalujemy na terenie zakładu Klienta autorski system RCP, wprowadzamy własnych koordynatorów oraz brygadzistów, którzy w uzgodnieniu z Klientem zarządzają personelem. Szkolimy pracowników w zakresie procesów i technologii Klienta, dzięki czemu zaczynamy zwiększać wydajność ich pracy. W tym czasie „uczymy się” również pracy na systemach Klienta, aby skutecznie zarządzać powierzonymi procesami. Przygotowujemy analizę prawną i technologiczną w celu wydzielenia linii produkcyjnej lub procesu na potrzeby outsourcingu procesowego.

3. Outsourcing procesowy – przechodzimy do przejęcia danej linii lub procesu Klienta. Przejmujemy całkowitą odpowiedzialność za efekt i wydajność. Zmienia się również sposób rozliczania z godzinowego na ilościowy. Wyodrębniamy część zakładu w celu wykonywania usługi outsourcingowej.

Nad legalnością zastosowanych rozwiązań czuwa nasz wyspecjalizowany zespół prawny.

Samodzielnie zarządzamy i rozliczamy wszystkie aspekty czasu pracy, związane z realizacją świadczonych usług. Nadzorujemy frekwencję naszych pracowników korzystając z własnych Rejestratorów Czasu Pracy (RCP). We własnym zakresie również decydujemy o składzie osobowym naszego personelu, tworzymy grafiki zawierające czas i miejsce wykonywania pracy, podejmujemy decyzje o zmianie miejsca wykonywania usługi przez nasz personel i prowadzimy ewidencję czasu pracy.

Zobowiązujemy naszych Klientów, by przekazywali informacje zawarte w raportach osobom, współpracującym z naszym personelem. Dla współpracowników po stronie Klienta opracowaliśmy „Podręcznik dla Klienta usług outsourcingowych”. Menadżerowie Klienta, współpracujący z naszą firmą przy świadczeniu usług, są proszeni o zapoznanie się z „Podręcznikiem” oraz stosowanie się do jego zapisów.

Co możesz zyskać dzięki outsourcingowi procesów?  

Omawiana sytuacja dotyczy jednego z naszych Klientów z branży przetwórczej. Dzięki przeprowadzeniu udanej zmiany formy współpracy z APT, poprzez outsourcing personalny do outsourcingu procesów, udało nam się osiągnąć następujące efekty:

– Przyspieszyliśmy czas wdrażania pracowników z 3 tygodni do 3 dni
– Zmniejszyliśmy rotację pracowników do 5%
– Dzięki pracownikom z Filipin wydłużyliśmy średni okres pracy jednego pracownika nawet do 3 lat (wszyscy są w procedurze karty pobytu)
– Zwiększyliśmy wydajność procesów
– Zwiększyliśmy elastyczność i szybkość reakcji w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby produkcyjne

Wypracowane w ten sposób mechanizmy skutecznie podnoszą wydajność procesów i efektywność pracowników. Dzięki temu, już od pięciu lat możemy się pochwalić bliskimi i nagrodzonymi zaufaniem relacjami z naszymi Klientami.

Jeśli kluczowym parametrem dla rozwoju Twojej firmy są kompetentni, zmotywowani pracownicy,
to zapraszamy do Bisar SA po więcej elastycznych i efektywnych rozwiązań personalnych.